Naantalilla
menee hyvin, mutta menköön!
Tilinpäätöksen
ylijäämäksi muodostui 4 miljoonaa euroa, josta tosin tilinpäätösvaraus
maanostoon oli 1 me, joten vuoden 2016 todellinen tulos oli kolme miljoonaa. Se
on kokonaiset kuusi miljoonaa suurempi kuin budjetoitu!
Ja yhden veroprosentin tuoton suuruinen.
Ja yhden veroprosentin tuoton suuruinen.
Olivatko
siis budjetoidut luvut liian alhaiset vai paransimmeko juoksua vuoden aikana
tuon loikan verran. Budjetoidut tulot olivat varmasti hieman varovasti arvioitu
ja menot realistisen yläkanttiin arvioitu. Onneksi kävi näin päin, toisinpäin
virhe olisi ollut ilmeisen harmittava. Toisaalta voimme kysyä, että teimmekö
veronkorotuksen aivan turhaan? No, sen näemme lähivuosien aikana ja
tarvittaessa voimme aina korjata tilanteen.
Se mikä on
erityisen mieluisaan lukuja ja trendiä katsoessa on se, että velkamme on
laskenut tasaisesti vuodesta 2012 lähtien. Olemme nyt huomattavasti
terveemmällä pohjalla kuin tämän valtuuston aloittaessa, emmekä ole enää
tarkkailuluokassa, kuten aloittaessamme tätä kautta ja
kuntarakennemuutosselvitysten aikana.
Muutenkin
viimeaikainen kehitys on ollut alueellamme positiivista niin työllisyyden
alenemisen kuin asuntotonttien kysynnän kannalta. Telakan vetoapu tullee
heijastumaan myös työpaikkojen syntymiseen Naantaliin ja Turun alueelle eri
alihankkijoiden ja yritysten toimesta. Myös muita ilonaiheita on ja eri
talousennustajat kirivät ennusteissaan ylöspäin. Väläytettiinhän lehdessä jo
”Catalonian malliakin” eli irtaantumista muista.
Suurin
positiivinen tuotto tuli verotulojen ylityksestä 3,6 me, mutta myös
valtionosuudet nousivat puoli miljoonaa ja toimintatuotot nousivat 1,6 me.
Pienemmät menojen kasvut eivät kokonaan syöneet tulostamme.
Palvelustrategiamme
antaa meille mahdollisuuden tuottaa naantalilaisten palvelut jatkossa entistä
edullisemmin ja se on tärkeää sote -uudistuksen ja maakuntamallin
voimaantultua, jotta varsinaisen palvelutarjonnan järjestämiseen jää
riittävästi talousresursseja. Kaupunkilaisten palvelut ovat yleisesti ottaen
hyvässä kunnossa ja laaja-alaiset, mutta niiden järjestämisen ja tuottamisen
kustannukset eli yksikkökustannukset ovat muuta maata korkeammat. Joiltakin
osin, kuten esimerkiksi koulutuksen ja sivistystoimen osalta tämä on ollut
tietoista panostusta lapsiin ja koulutukseen, mutta kaikilta osin näin ei ole
ollut ja meidän tulee yhä jatkaa ponnisteluja kustannusrakenteemme
perkaamiseksi.
Ennen
vaaleja oli monenlaisia ehdokkaiden tenttejä ja niissä kysyttiin mm. Naantalin
tulevaa veroprosenttia, josta ehdokkaat ennustivat veroprosentin olevan noin
12% luokkaa uudistusten jälkeen. Toivottavasti tähän ei sentään jouduta vaan
voisimme järjestää palvelumme noin puolella tuosta. Jossakin tentissä oli myös
ehdokas, joka oli yhdistämässä Turun ja Naantalin satamat. Itse ajattelisin
kuitenkin niin, että satamamme tuottaa meille yhä veroprosentin verran tuottoja,
joiden avulla voimme taata naantalilaisille hyvät ja toimivat palvelut ilman
maksujen korotuksia ja ellei Turku ole varsinaisesti työntämässä satamaansa
syliimme niin jatkamme sataman pitoa Naantalissa.
Manner-Naantalin
osayleiskaava, jota huolella valmisteltiin ja tehtiin saadun palautteen mukaan
useita kymmeniä muutoksia viime vuoden käsittelyissä, varmistaa asunto ja
työpaikkatarjonnan useiksi kymmeniksi vuosiksi eteenpäin.
Villan tilan
osto antaa mahdollisuuksia kehittää virkistystoimintaa naantalilaisille ja
matkailijoille Luonnonmaalla hienossa merellisessä ympäristössä.
Elinkeinoasiamies
on vuoden mittaan saanut aikaan positiivista säpinää yritysrintamalla ja se
varmasti poikii lisää yrityksiä ja työpaikkoja Naantaliin lähivuosina ja
pääsemme lähemmäs työpaikkaomavaraisuuden tavoitettamme sekä varmasti samalla
myös asukastavoitteemme toteutuminen lähenee.
Konsernimme
on hyvässä kunnossa, vaikka velkaa konserniyhtiöillämme toki on niille
annettujen toimintojen ja omaisuuden vastineena. Yhtiöt saavuttivat niille
asetetut tavoitteet ja jopa joiltakin osilta ylittivät ne.
Luottamushenkilöuudistus
saatettiin maaliin ja seuraavana on vuorossa tavoiteorganisaatio, jonka avulla
hallintohenkilöstöä tulee tiivistää ja toimintatapoja muuttaa tähän päivään paremmin sopiviksi.
Investointimme
jäivät pitkästä aikaa alle kymmenen miljoonan, mutta tämä johtuu pääosin siitä,
että joitakin urakoita siirtyi tähän vuoteen. Palvelurakennustemme kunnosta on
pidettävä hyvää huolta, jotta vältymme naapurikuntien ongelmilta esim. koulujen
ja päiväkotien homeongelmien osalta. Puitteet naantalilaisten palvelutuotannolle,
kouluille, päiväkodeille, vanhuksille, on edelleen pidettävä asianmukaisessa,
hyvässä kunnossa.
Henkilöstöstrategiamme
ulottuu vuoteen 2020 ja sitä täydennetään vuosittaisilla suunnitelmilla, joita
toteutetaan eri hallinnon aloilla. Järjestelmällistä työtä henkilöstön
hyvinvoinnin eteen tulee jatkaa ja pitää huolta siitä, että meillä on
koulutettu, terve ja motivoitunut henkilöstö jatkossakin.
Kunta -10 -tutkimuksen mukaan pärjäämme yhä hyvin työnantajana, mutta emme ole enää erityisen hyvä. Tavoitteellisuus, oikeudenmukaisuus, sosiaalinen pääoma sekä työyhteisöjen kehittäminen ovat jatkossakin keskeiset tavoitteemme. Kehityskeskusteluissa tehtävät kehityssuunnitelmat ovat jokaisen osaamisen ja kehittymisen kannalta keskeiset työkalut ja ohjaustavat. Uudet työkalut, kuten vertaismentorointi ja sisäisen tiedotuksen parantaminen tukevat osaamisen kehittämistä ja varmistavat työmotivaation sekä jaksamisen työssä. Sairauspoissaolot ovat valitettavasti taas lisääntyneet, ne ovat nyt 17 päivää jokaista työntekijää kohden. Niille on sovittava selkeät toimenpiteet, jotta ne saadaan laskuun. Ongelmana on ensisijaisesti ikääntyvä työntekijöiden joukko.
Kunta -10 -tutkimuksen mukaan pärjäämme yhä hyvin työnantajana, mutta emme ole enää erityisen hyvä. Tavoitteellisuus, oikeudenmukaisuus, sosiaalinen pääoma sekä työyhteisöjen kehittäminen ovat jatkossakin keskeiset tavoitteemme. Kehityskeskusteluissa tehtävät kehityssuunnitelmat ovat jokaisen osaamisen ja kehittymisen kannalta keskeiset työkalut ja ohjaustavat. Uudet työkalut, kuten vertaismentorointi ja sisäisen tiedotuksen parantaminen tukevat osaamisen kehittämistä ja varmistavat työmotivaation sekä jaksamisen työssä. Sairauspoissaolot ovat valitettavasti taas lisääntyneet, ne ovat nyt 17 päivää jokaista työntekijää kohden. Niille on sovittava selkeät toimenpiteet, jotta ne saadaan laskuun. Ongelmana on ensisijaisesti ikääntyvä työntekijöiden joukko.
Tarkastus
ltk ehdottaa konserniyhtiöiden hallitusten jäsenten luottotietojen tarkistusta,
se on erittäin suotavaa ja toteutettava saman tien. Hallitusten jäsenten on
oltava yhteiskuntakelpoisia, jotta he pystyvät parhaalla tavalla asioitamme
hoitamaan.
Kiitos koko
henkilöstölle ahkeruudesta ja hyvin hoidetuista palveluista.
Tilintarkastajat
ehdottavat tilinpäätöksen hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämistä
tilivelvollisille. Kokoomuksen ryhmä kannattaa tätä.
Kokoomuksen valtuustoryhmä ryhmäpuheenvuoro 22.5.2017
Kokoomuksen valtuustoryhmä ryhmäpuheenvuoro 22.5.2017
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti